Jakie są różnice między oddłużaniem a upadłością konsumencką?

Upadłość konsumencka jest postrzegana przez kancelarie oddłużeniowe jako ostatnia deska ratunku, po którą sięgamy, gdy inne metody nie przyniosły efektu. Wielu klientów pyta nas, co jest lepsze: oddłużenie czy bankructwo? Oczywiście robimy wszystko, by pomóc wyjść dłużnikom na prostą bez ogłaszania upadłości konsumenckiej. Jednak gdy nie mamy już w zasięgu innych opcji, sięgamy po ostatni sposób na długi, a upadłość konsumencka w wielu przypadkach jest szansą na nowy start.

Oddłużanie bez upadłości konsumenckiej

Osoby zgłaszające się do naszej kancelarii oddłużeniowej najczęściej nie wiedzą, co zrobić, by wyjść z długów. Wielu klientów ma za sobą niefortunne historie z pożyczkami dla zadłużonych, które miały być szybkim sposobem na wyjście na prostą, a okazały się kolejnym zobowiązaniem trudnym do spłacenia. Branie pożyczki na oddłużanie nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem – chyba że chcesz wpaść w jeszcze większe długi. Zamiast tego można zastosować metody, które naprawdę mają sens i są skuteczne – co udowadniają historie naszych klientów.

Metody oddłużeniowe – alternatywa dla upadłości konsumenckiej:

    • Negocjacje z wierzycielami – pierwsza metoda, po którą sięgamy w jakiejkolwiek sprawie. Nauczeni doświadczeniem, wiemy, że nie warto unikać kontaktu z wierzycielami i znacznie lepiej wyjść im naprzeciw. W imieniu naszych klientów prowadzimy negocjacje w celu uzyskania lepszych warunków umowy, odroczenia płatności czy zmniejszenia miesięcznych rat. Warto pamiętać, żeby skorzystać ze wsparcia doświadczonych negocjatorów, którzy wiedzą, w jaki sposób rozmawiać z wierzycielami i jakie strategie negocjacyjne stosować, by osiągnąć korzystne warunki dla obu stron.
  • Odzyskiwanie należności – zdarza się, że wierzyciele bezpodstawnie pobierają opłaty za przedłużenia i refinansowania. Każde pieniądze wpłacane przez dłużnika powinny zmniejszać jego zadłużenie, dlatego masz prawo odzyskać nienależnie pobrane opłaty. Jeśli nie uda nam się porozumieć z wierzycielem polubownie, wkraczamy na ścieżkę sądową i odzyskujemy pieniądze, które Ci się należą.
  • Obrona procesowa – obrona w sądzie jest często jedynym sposobem na ostateczne wyjście z długów. Jeśli otrzymasz sądowy nakaz zapłaty, w ciągu 2 tygodni musisz dostarczyć sprzeciw od nakazu zapłaty z bardzo dobrą argumentacją (pomożemy Ci go napisać). Następnym krokiem jest sprawa sądowa, w której staramy się udowodnić, że powództwo jest bezzasadne, roszczenie przeterminowane lub doszło do rażących błędów formalnych podczas sprzedaży długu.
  • Wygaszanie długu – chyba najmniej znaną metodą oddłużania jest wygaszanie długu poprzez umowę subrogacji. Jeśli wierzyciel nie chce się zgodzić na warunki przedstawione podczas negocjacji, nasza kancelaria może spłacić dług klienta, a przy jednorazowej spłacie często udaje nam się umorzyć część długu. Nie oznacza to, że zadłużenie znika: spłacasz je w dogodnych ratach naszej kancelarii, pozbywając się dawnego wierzyciela i ryzyka przekazania sprawy komornikowi.

Czy warto ogłosić upadłość konsumencką?

Jeśli powyższe metody nie pomogą lub nie będą mogły zostać zastosowane, ostatnim sposobem na wyjście z długów jest upadłość konsumencka. Czy oddłużanie przez upadłość jest dla każdego? Nie.

Aby móc ją ogłosić, trzeba spełnić konkretne warunki:

  • Musisz być konsumentem, czyli osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej – jeśli prowadzisz firmę, musisz wcześniej złożyć wniosek o wykreślenie z CEIDG.
  • Musisz być osobą niewypłacalną od co najmniej 3 miesięcy.
  • Po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej nie możesz o nią ponownie wnioskować przez następne 10 lat.

Jeśli nie jesteś w stanie spłacać swoich zobowiązań, w pewnym momencie do Twoich drzwi może zapukać komornik, co grozi utratą wszystkich rzeczy z wyjątkiem tych niezbędnych do życia. Upadłość konsumencka pozwala temu zapobiec – w miarę możliwości spłacić wierzycieli i dostać szansę na nowy start. Zatem czy warto ogłosić upadłość konsumencką? Tak, ale tylko w ostateczności. Po ogłoszeniu upadłości wierzyciele nie będą mogli wszczynać przeciwko Tobie nowych postępowań sądowych i egzekucyjnych.

Na czym polega upadłość konsumencka?

Upadłość konsumencka jest prowadzona przed sądem na wniosek dłużnika, który ma co najmniej jednego wierzyciela. Celem postępowania jest ustalenie, jakim osobom, w jakich terminach i w jakiej wysokości będziesz spłacać dług – oczywiście z uwzględnieniem kosztów utrzymania rodziny i możliwości zarobkowych. Najczęściej oznacza to rozłożenie zobowiązań na raty oraz ich znaczne zredukowanie. Realizacja planu spłaty wierzycieli może wynosić maksymalnie 7 lat, choć podstawowy okres wynosi 3 lata.

Ile trwa oddłużenie w upadłości konsumenckiej? To zależy od trybu postępowania: 

  • Postępowanie uproszczone – trwa nie dłużej niż 6–8 miesięcy i ogranicza aktywność sądu do najważniejszych decyzji, czyli ogłoszenia upadłości, ustalenia planu spłaty wierzycieli i rozpatrywania skarg na czynności lub zaniechanie syndyka. Syndyk kieruje tokiem postępowania uproszczonego, przygotowuje projekt planu spłaty i odpowiada za sprzedaż posiadanego przez Ciebie majątku.
  • Postępowanie zwykłe – trwa ok. 1–2 lata i jest prowadzone wtedy, gdy nie ma możliwości wszczęcia postępowania uproszczonego, np. ze względu na skomplikowaną sytuację majątkową. W tym przypadku aktywność sądu jest większa, a postępowaniem kieruje sędzia-komisarz.

Jakie są skutki upadłości konsumenckiej? 

Upadłość konsumencka nie jest równoznaczna z umorzeniem całego długu – tylko w wyjątkowych sytuacjach dług może zostać całkowicie umorzony bez konieczności dokonywania jakichkolwiek spłat. 

Upadłość nie prowadzi jednak do utraty wszystkiego, gdyż Prawo upadłościowe zapewnia zachowanie niezbędnego do życia majątku ruchomego i części dochodów. Skutki upadłości konsumenckiej są jednak odczuwalne dla dłużnika i wpływają długoterminowo na jego zdolność kredytową.

Musisz mieć świadomość, że oddłużanie przez upadłość konsumencką skutkuje ograniczeniem prawa do prywatności – informacja na temat upadłości zostanie zamieszczona na prowadzonym przez Ministerstwo Sprawiedliwości portalu publicznym KRZ wraz z Twoim imieniem, nazwiskiem, numerem PESEL i adresem. Informacja trafi również do Twojego pracodawcy.

Długi, które muszą zostać spłacone:

  • długi zaciągnięte po ogłoszeniu upadłości,
  • długi alimentacyjne,
  • długi z orzeczeń w sprawach karnych i wykroczeniowych,
  • długi z tytułu rent i odszkodowań,
  • długi umyślnie zatajone.

Upadłość konsumencka a majątek – co zostanie sprzedane?

Wskutek upadłości konsumenckiej utracisz majątek, który posiadałeś w dniu jej ogłoszenia, a także ten, który zyskasz po ogłoszeniu upadłości. Istnieją oczywiście wyjątki:

    • Majątek ruchomy – zachowasz standardowe wyposażenie domu lub mieszkania, przedmioty do nauki, przedmioty codziennego użytku o znacznej wartości użytkowej (np. średniej klasy komputer), narzędzia do pracy, ubrania i żywność.
  • Wynagrodzenie – zachowasz połowę wynagrodzenia, jednak nie mniej niż kwotę odpowiadającą minimalnemu wynagrodzeniu za pracę.
  • Nieruchomości – nie zachowasz żadnej nieruchomości, jednak będziesz mógł mieszkać w domu do czasu jego sprzedaży. Upadłość konsumencka chroni jednak przed bezdomnością, dlatego sąd może wydzielić kwotę ze sprzedaży nieruchomości na wynajem mieszkania na okres 1–2 lat.
  • Rachunek bankowy – zasady korzystania z rachunku bankowego ustala syndyk, a bank może zablokować konto do czasu podjęcia przez niego decyzji.
    • Renta i emerytura – zachowasz 75% świadczenia.
  • Inne świadczenia – pełną ochroną są objęte świadczenia z pomocy społecznej, świadczenia alimentacyjne, wychowawcze i rodzinne (w tym 800+), a także dodatki rodzinne, porodowe i pielęgnacyjne.

Jak uniknąć upadłości konsumenckiej?

Oddłużanie a bankructwo osoby prywatnej – co jest lepsze? Na to pytanie nie ma jednej dobrej odpowiedzi, gdyż wszystko zależy od indywidualnej sytuacji dłużnika. Skontaktuj się z nami – przeanalizujemy Twoją sytuację i podpowiemy, jak uniknąć upadłości konsumenckiej. Jeśli będzie to niemożliwe, przeprowadzimy Cię przez całą procedurę, zapewnimy wsparcie w postępowaniu upadłościowym i pomożemy zrealizować plan spłaty wierzycieli.

Kancelaria Oddłużeniowa

KONTAKT

Pracujemy od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00

 

Zadzwoń do nas:

(42) 641 30 61

(42) 641 30 62

(42) 641 30 63

(42) 641 30 64

(42) 641 30 65

 

Napisz do nas:

pomoc@portal-dluznika.pl

O NAS

Portal Dłużnika to Kancelaria Oddłużeniowa z siedzibą w Łodzi. Jej założyciel, Łukasz Białkowski w branży oddłużeniowej działa od ponad 20 lat.

Jako jeden z pierwszych i nielicznych na tym rynku wskazywał kierunki i możliwości. Więcej o tym, jak to się wszystko zaczęło, można przeczytać choćby w Gazecie Wyborczej.

Kancelaria Oddłużeniowa Łukasza Białkowskiego specjalizuje się zarówno w oddłużaniu konsumentów, jak i przedsiębiorców z terenu całego kraju – od negocjacji ugodowych z wierzycielami, przez wnioski upadłościowe, reprezentację procesową w sprawach o zapłatę, po postępowania upadłościowe i restrukturyzacyjne w procesie oddłużania przedsiębiorców.

"W Zespole mamy aż trzech doktorantów WPiA UŁ i wykładowcę akademickiego. Nasi Klienci mogą spać spokojnie, dbamy o nich" Ł. Białkowski

Prężnie działamy także w sprawach odzyskowych. Dochodzimy nienależnie dokonanych wpłat z tyt. przedłużeń, refinansowań, nienależnie poniesionych kosztów pożyczek i kredytów.

Jesteśmy skuteczni! Ok. 80% przyjętych w 2024 roku spraw zakończyło się korzystnie dla naszych Klientów.

Masz problem z długami? A może chcesz odzyskać swoje pieniądze? Odezwij się!

PRZYDATNE LINKI

ARCHIWUM

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Facebook Pagelike Widget
Inne sprawy